V pondělí 17.3.2025 proběhla v KIC Sadská veřejná přednáška o podobě plánované vysokorychlostní trati (VRT). Z Milčic se akce účastnilo několik občanů včetně pana starosty. Přinášíme tak krátké shrnutí informací pro ty, kteří setkání nenavštívili.
Během prezentace byla přítomným představena klíčová myšlenka VRT - zrychlit vnitrostátní i mezistátní železniční dopravu, odlehčit běžné železnici a přilákat k tomuto ekologičtějšímu způsobu cestování více lidí. Například z nového plánovaného nástupiště Praha Východ VRT (v Nehvizdech) se dostanete do Brna za 46 minut oproti stávajícím 3 hodinám a 26 minutám. Do Pardubic dojedete pak za pouhých 26 minut. Nová trať umožní moderním vlakům jet rychlostí až 320 km/h.
Dostupnost nového projektovaného nádraží Praha Východ VRT v Nehvizdech bude pro občany Milčic kolem 20 minut autem s využitím rozsáhlého parkoviště, případně můžete na VRT nastoupit v Praze (např. Hlavní nádraží).
U nedalekých Kounic se budou stýkat celkem 3 vysokorychlostní trati – VRT Polabí, VRT Střední Čechy a v další fázi i VRT Východní Čechy ve směru Hradec Králové, která by se měla přimykat z naší strany k dálnici D11. Rekonstrukcí a modernizací projdou také blízké železniční úseky, například trať Sadská (s rekonstrukcí nádraží) – Nymburk nebo nádraží a trať v Pečkách.
Otázky, které občany s bydlištěm nedaleko VRT obvykle zajímají nejvíce, jsou hluk, vizuální provedení a jak trať případně naruší jejich běžný život. Obec Milčice se nachází ve vzdálenosti přibližně 1 km od dálnice D11 – v podstatě na dohled i na doslech. Vezmeme-li v úvahu, že VRT bude tento prvek kopírovat směrem k Milčicím, jsou tyto otázky na místě.
V „našem“ úseku by měla být VRT vystavěna na náspu o výšce 4 m nad úrovní terénu s ozeleněním kolem. Měření hluku bylo prováděno u francouzských rychlovlaků TGV – podobných těm, které by měly jezdit u nás, za stejných konstrukčních podmínek trati. Ve vzdálenosti 50 m od trati byla naměřena hodnota 60 dB (který vydává např. vysavač), což je českou normou stanovený přípustný limit hluku ve dne. Ve vzdálenosti 200 m byl naměřen hluk 53 dB (hluk přibližně jako vydává pračka). V obci vzdálené přibližně 1 km byl tak měl být hluk srovnatelný svou hlasitostí s komárem u ucha nebo tikáním hodin. Pokud pojedou dva vlaky zároveň, jejich hlučnost se podle výzkumu nesčítá, ale zůstává přibližně stejná jako při průjezdu 1 vlaku. Nadměrné hlukové zátěže se tak během dne bát nemusíme. Trať bude navíc v provozu pouze mezi 6 a 22 hodinou. V noci se na VRT jezdit nebude. Naopak, v dohledné době se uvažuje o zkapacitnění dálnice D11 o další pruhy. Val trati tak pomůže téměř trvalý hluk aut odclonit.
I když bude trať vedena na valu vysokém 4 m nad terénem, její okolí bude osázeno zelení. Vlaky tedy uvidíme jen po dobu, než zeleň vzroste.
Ve srovnání s ostatnímu druhy dopravy je vlaková doprava nejšetrnější k životnímu prostředí, co se týče emisí CO2 i co se týká hluku. Železnice zabere také až dvakrát méně místa v krajině, než např. dálnice a dokáže přepravit nesrovnatelně více osob i věcí. Trať usnadní a zrychlí dojíždění za prací, vzděláním i za zábavou po Čechách i po Evropě. Výrazně tak odlehčí přetíženým běžným železnicím.
Protože Milčice leží poblíž železnice Praha – Kolín, která zůstane zachována, její využití nám usnadní pohodlně nasednout v Praze na VRT a pohodlně odcestovat do vzdálenějších měst. Při cestě do Sadské zůstane zachován nadjezd dálnice a bude v blízkosti doplněn o podjezd VRT. Zrušen bude pouze dálniční přejezd u Třebestovic. K nájezdu na dálnici D11 tak budeme muset jet vždy přes Sadskou. S přístupem k polnostem a migračními přechody pro zvěř bude v připravovaném projektu počítáno.
Pokud Vás tato tématika zajímá, můžete nahlédnout na stránky https://vrtky.cz/ nebo video na téma VRT Polabí, kde je komentován úsek VRT z Nehvizdů do Poříčan, poříčanský úsek je komentován kolem 45. minuty.
https://www.youtube.com/watch?v=rabRLYT5YsI&list=PL_9qD8YjiAuzkFMTdad4pTaiOZ2JAU-Qb&t=1s
Slunce peče - déšť poteče.
V červenci křepelka volá: Pojďte žít! Pojďte žit! Za pět peněz! Za pět peněz!